Digital 2021 | România (ce, cum, când, unde, cât stau românii pe net) + kumfu piața de e-commerce în 2020

Ca în fiecare an, avem prezentarea We Are Social (Hootsuite) despre care-cum e treaba cu digitalul, în lume, dar și localizat în România. Dacă la nivel mondial, cifrele se prezintă cam așa: 7,83 miliarde de oameni (56,4% urban), cu 5,19 miliarde  unique mobile phone users penetration (66,6%), 4,66 miliarde utilizatori de internet (59,5% penetration) și 4.2 miliarde active social media users (53,6% penetration), hai să vedem cum stă treaba pe meleagurile mioritice, mai în amănunt.   (Raportul de anul trecut este aici).  


  • Cică am fi 19,18 milioane de locuitori în țară, 54,3% în mediul urban.
  • Mai multe femei, 51,4%, restul de 48,6% bărbați.
  • Vârsta medie a românilor este de 43,3 ani
  • Sunt 15,49 milioane de utilizatori de internet (80,7% penetration)
  • 12 milioane de utilizatori activi pe media sociale (62,6% penetration)
  • În România, cea mai utilizată aplicație de mesagerie nu mai este Facebook Messenger, anul acesta WhatsApp e pe primul loc (decembrie 2020).




  • 97,2% dintre românii cu vârste între 16 și 64 de ani au un telefon mobil, 97% dețin un smartphone, iar 9% un stupid phone (adică non smart), de unde procentele ne spun că unii au din ambele categorii.
  • 86% dețin un laptop/desktop, în timp ce doar 43,2% au o tabletă (destul de mult, dar poate sunt tablete vechi, cum eu am una de aproape 6 ani). Și 23,2% cică au un smartwatch sau brățară inteligentă, iar 18,9% au o consolă de gaming.


  • Românii stau pe net, zilnic, 7h26min / pe Social Media 2h16min.
  • La TV cică ne uităm cam 3h20min zilnic (include streaming online, nu doar posturi TV).
  • Citim presa zilnic, online și print, cam 1h22min.
  • 80% au smartphone cu Android, restul de 19,5% au iPhone, cu excepția a 0,5% care au alte sisteme de operare.


Găsiți mai jos câteva slide-uri care mi-au mai atras atenția, iar la final, prezentarea completă.















Iar acum, câteva date din Raportul GPeC E-Commerce România 2020:



  • Potrivit estimărilor ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decât în 2019 când valoarea comerțului online a fost estimată la aprox. 4,3 miliarde de euro. Creșterea a fost cu aprox. 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pandemiei Covid-19 care a accelerat ritmul cumpărăturilor online, precum și procentul plăților online prin card.

  • Potrivit raportului Eurostat publicat în ianuarie 2021, 85% dintre români au utilizat internetul cel puțin 1 dată în ultimele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o cumpărătură online în ultimele 12 luni.

  • În medie, în 2020, românii au cheltuit 297,4 lei (echivalentul a 61,5 euro) pentru cumpărăturile făcute de pe Desktop, comparativ cu 273 lei (echivalentul a 57,5 euro) în 2019.

  • În cazul tranzacțiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 210,4 lei (echivalentul a 43,5 euro) în 2020 comparativ cu 208 lei (echivalentul a 43,9 euro) în 2019.

  • 72% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile

  • Cele mai multe cumpărături online se fac de pe telefonul mobil (65,6%), cu excepția verticalei Electro-IT&C unde 53% din comenzi se fac de pe Desktop, iar 47% de pe mobil.

  • Rata medie de conversie se apropie de 2%

    • Desktop – de la 2,1% în 2019 la 2,26% în 2020
    • Mobile – de la 1,44% în 2019 la 1,68% în 2020

  • Potrivit statisticilor 2Performant, cele mai multe vânzări se fac în intervalul orar 11:00 AM – 15:00 PM pe Desktop, iar pe Mobil în intervalul orar 20:00 – 22:00.
  • Din punct de vedere al zilelor săptămânii, potrivit eMAG Marketplace, vinerea este ziua în care românii cumpără cel mai mult online, iar la polul opus este sâmbăta. Tot potrivit eMAG, cele mai multe comenzi sunt plasate în prima parte a zilei, cu un vârf de comenzi la ora 13:00 raportat la valoarea acestora și la ora 12:00, raportat la numărul de comenzi.
  • Potrivit cercetărilor iSense, numărul cumpărătorilor online din România a crescut cu 13% în 2020 comparativ cu 2019 și era cu 4% mai mare în Octombrie 2020, comparativ cu Mai 2020.
  • Aplicațiile de livrare – soluția salvatoare în pandemie – 45% dintre respondenții studiului au folosit cel puțin o dată o aplicație de livrare pentru cumpărături sau comenzi online, iar 27% dintre aceștia folosesc aplicațiile cel puțin o dată pe săptămână.
  • Cât de des folosesc românii aplicațiile de livrare pentru cumpărături online:
    • Zilnic – 2%
    • De câteva ori pe săptămână – 10%
    • O dată pe săptămână – 15%
    • O dată la 2-3 săptămâni – 22%
    • O dată pe lună – 13%
    • Mai rar de o dată pe lună – 38%

    Platformele de livrare utilizate cel mai des (Mai și Octombrie 2020)

    • FoodPanda – 32% dintre respondenți o utilizează cel mai des (încercată de 56% dintre respondenți)
    • Glovo – 28% (încercată de 60% dintre respondenți)
    • Takeaway – 13% (încercată de 33% dintre respondenți)
    • Bringo – 13% (încercată de 26% dintre respondenți)
    • TAZZ by eMAG – 3% (încercată de 7% dintre respondenți)

  • Creșteri semnificative ale plăților online prin card
  • Volumul total procesat de PayU aproape s-a dublat, iar numărul tranzacțiilor procesate a crescut cu 61%, ajungând la 72 de tranzacții pe minut. Valoarea medie a unei tranzacții a crescut cu 22%, ajungând la valoarea de 46 EUR.

    Și procesatorul NETOPIA Payments a înregistrat o creștere de 60% a volumului procesat în 2020 comparativ cu 2019.

    Pandemia a avut un efect pozitiv major asupra creșterii procentului plăților online prin card, România fiind până în 2020 o piață în care plata ramburs la livrare era metoda preferată de plată de către 80% din cumpărătorii online.

    Detalii complete, pe site-ul gpec.ro

Lasă un răspuns